lørdag, april 04, 2009

Grand National Steeplechase I

I eftermiddag rides et af verdens mest berømte hestevæddeløb, the Grand National Steeplechase på Aintree-banen ved Liverpool i England.

Dengang jeg var barn - og, ja det var i det forrige århundrede - så var dette løb kendt af enhver i Danmark, for Grand National var et fast programpunkt på DR's sendeflade den første lørdag i april måned.

Det samme var også den årlige romatch på Themsen mellem holdene fra Oxford og Cambridge.

Men som så meget andet er disse to klassiske begivenheder skrottet til fordel for bl.a. noget unødigt CO2-afbrændning i form af Formel 1-løb rundt om i verden.

Men tilbage til Grand National, som jeg har flere og gode minder om - både som seer, men også som kommentator.

Et af de Grand National jeg husker bedst er løbet i 1983, hvor Corbiere sejrede til 14 gange pengene.

Vi var nogle stykker fra Lunden, der var samlet på Walther Kaisers gård i Fredensborg for at følge løbet - og i min visdom havde jeg fundet ud af at Corbiere, var hesten der kunne vinde løbet.

Der var godt nok gang i den denne eftermiddag, hvor hestene nærmede sig den sidste forhindring og Corbiere var med helt fremme.

Der blev redet og råbt og det var helt sikkert vores skyld, at Corbiere sejlede hjem til sikker sejr!

- En sejr der efterfølgende blev behørigt fejret med indtagelse af diverse alkoholiske drikke, ligesom vi i vor opstemthed fik digtet en sang om denne fantastiske væddeløber Corbiere.

En sang som os, der var til stede hin eftermiddag, fortsat kan huske - og som afsynges ved ganske specielle lejligheder.

Ingen kommentarer: